Spring naar navigatie Spring naar inhoud

Wij vinden het belangrijk te meten wat het resultaat is van onze behandelingen en of u daar tevreden over bent. Meedoen aan deze onderzoeken is geheel vrijwillig en de beslissing wel of niet deel te nemen heeft geen gevolgen voor uw behandeling. De resultaten van de onderzoeken gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. 

Vragen over effect van de behandeling
Aan het begin, tijdens en/of na afloop van de behandeling vragen we u vragenlijsten in te vullen. De antwoorden gebruikt het behandelteam om de voortgang van uw behandeling bij te houden. 

Er zijn verschillende vragenlijsten: voor kinderen, volwassenen en ouderen. Maar ook voor poliklinische of klinische hulp. Alle vragenlijsten hebben tot doel het resultaat van de behandeling te meten. Vragenlijsten staan ook bekend onder de term ROM of Routine Outcome Monitoring. Dit betekent hetzelfde als regelmatig meten. 

Met behulp van uw antwoorden krijgen we een goede indruk hoe het met u gaat en of de behandeling resultaat heeft. We bespreken de uitslag van de vragenlijsten met u. 

Vragen over hoe tevreden u bent
Regelmatig vragen we onze patiënten hoe tevreden zij zijn over GGZ Drenthe. Daarvoor gebruiken we verschillende vragenlijsten. De vragen gaan over de hulp die u krijgt, hoe er met u wordt omgegaan, bereikbaarheid van de behandelaar (hulpverlener), informatievoorziening, keuzemogelijkheden, evaluatie en beoordeling. Voor het meten, analyseren en rapporteren van de ervaren kwaliteit van onze behandelingen gebruiken we standaard methoden, zoals de Consumer Quality Index (CQI).  

Patiënten waren in 2024 het meest positief over de bejegening, het samen beslissen en de uitvoering van de behandeling. GGZ Drenthe vindt het belangrijk passende zorg te bieden. We nemen patiënten mee in de besluitvorming over hun behandeltraject om te direct te komen tot de juiste zorg op de juiste plek. Voor verbetering vatbaar is de telefonische bereikbaarheid en het verstrekken van informatie over de behandeling. Daarom is GGZ Drenthe op een aantal locaties gestart met digitale informatievoorziening in wachtruimtes.  

Vragenlijsten
In 2024 hebben 317 patiënten de Consumer Quality Index (CQI) vragenlijst ingevuld. Over 2024 waarderen patiënten onze zorg met de volgende gemiddelde cijfers: 

Volwassenen en ouderen Basis GGZ: 8,1
Volwassenen en ouderen Specialistische GGZ: 7,6 

Mening geven via de website
Op de website van GGZ Drenthe konden patiënten vorig jaar via smileys hun mening geven over de zorg. In 2024 is op de website 290 keer een respons gegeven op de vraag 'Wat vindt u van onze zorg?'. Patiënten gaven aan de bereikbaarheid voor verbetering vatbaar te vinden.

Gemiddelde indicatorscores 2024

  • Bejegening: totaal 4,6; SGGZ 4,6; BGGZ 4,7
  • Samen beslissen: totaal 4,2; SGGZ 4,3; BGGZ 4,3
  • Uitvoering behandeling: totaal 3,9; SGGZ 3,9; BGGZ 4,1
  • Informatie behandeling: totaal 3,8; SGGZ 3,8; BGGZ 4

(De maximale score is 5)

Een vraag stellen

Lees ook onze veelgestelde vragen of stel hier direct uw vraag:

* = Verplicht veld

Het beantwoorden van uw bericht kan enkele dagen duren. Vragen over uw persoonlijke psychische situatie behandelen wij niet per e-mail. Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook telefonisch contact opnemen via 0592 – 74 14 14. 

Met het invullen van het contactformulier geeft u toestemming uw persoonsgegevens te gebruiken voor het reageren op uw bericht. Uw gegevens worden alleen voor dat doel gebruikt en niet langer bewaard dan nodig is.